sobota 19. května 2012

Blizzard - první let

Dokončený Blizzard se dočkal a přišel čas poslat jej poprvé do vzduchu. Sobotní dopoledne bylo krásné, teplé a s větrem v nárazech tak 3 m/s.
Zálet se konal na klasickém místě. S přistáním jsem počítal do přilehlého pole, kde je opět zaseto obilí nyní asi 20 cm vysoké. Přímo na cestu se budu snažit přistávat, až dostanu model více do ruky.
Nervozita před startem byla poměrně malá, přestože mi model vyšel o něco těžší, něž uvádí výrobce pro elektro variantu. Měl jsem prostě z modelu dobrý pocit, že poletí. 
Dal jsem asi 3/4 plynu a chystal jsem se model hodit. Tah pohonu evidentně dostatečný, přesto mne jeho tichost překvapila. Už při zkouškách doma se motor NMT jevil jako můj nejtišší, ale čekal jsem, že při větším plynu hluk pohonu naroste a bude obdobný jako u ostatních.  Raději jsem si vizuálně ověřil polohu plynové páky a pak už šel model do vzduchu. Nijak silně jsem jej hodil mírně vzhůru. Bez jakéhokoliv náznaku někam uhýbat nabral model rychlost a stoupal.
Bohužel hned po startu zesílil nárazový vítr, a tak jsem létal opatrně a nebylo to moc detailní prověřování letových vlastností. Musel jsem trochu vytrimovat výškovku, model měl tendenci více klesat. Křidélka budou potřebovat zmenšit výchylky, když jsem za ně více vzal, model se ve vzduchu roztočil ve výkrutech, až jsem se lekl.
Ve vzduchu je model příjemně rychlý, pohon mu dává slušnou dynamiku pro svislé stoupání. Z výšky se pak model krásně rozjíždí a vydává parádní zvuk.
Během poletování jsem vyzkoušel i funkci varia s novým firmwarem Openx. Opravdu to funguje, při stoupání výška tónu roste a naopak při klesání i tón klesá. Škoda, že nemá vario větší přesnost ale i tak je to příjemná záležitost.
Když baterie měla asi 11,3 V šel jsem raději na přistání. Měl jsem za sebou něco přes 4 minuty chodu motoru a celkem let trval 14 minut.  Ještě předtím jsem ve výšce vyzkoušel letovou fázi pro přistání, která má nastavena křidélka vyklopená vzhůru, ale model se silně stáčel a přecházel do vývrtky. Proto jsem pro přistání zaletěl do větší vzdálenosti a zvolil postupné vytracení výšky nad polem bez vyklápění křidélek. Rychlost modelu při přistání je trochu vyšší (třeba ve srovnání s Funjetem), ale zdálo se že, první přistání je v pořádku. Když jsem však přišel k modelu, zjistil jsem, že je částečně vytržená páka na pravém křídle ocasních ploch. Způsobil to jeden klas obilí, který se za páku zahákl. Jinak byl model bez poskvrny.
Oprava byla snadná. Páku jsem zalepil epoxidem a páky pojistil na obou ocasních plochách  přilaminováním kousky skelné tkaniny.
Pro více hodnocení modelu si musím počkat na další lety, ale z prvního mám dobrý dojem. Model létá svižně, je obratný, pohon je báječně tichý a model ve vzduchu pěkně vypadá. Moje obavy, že reakční  moment vrtule 10x6 bude na modelu s poměrně malým rozpětím dost znát, se naštěstí ukázaly liché.