neděle 11. ledna 2009

BF 109

Model z EPP, vyrábí FreeAir. Pro model jsem si osobně dojel v srpnu 2008 do Letňan do sídla firmy.
Vlastní stavba byla jednoduchá, jak jinak. Trochu jsem zvýraznil výsostné znaky (jak černé prvky tak jsem především doplnil bílou barvu, která na modelu zcela chyběla, a také jsem doplnit svastiku na směrovku).
Asi nejpracnější bylo v těle trupu vytvořit dutinu pro regulátor, baterie a drářky pro vedení el. kablíků - pracné proto, že vzhledem k velikosti trupu jsem měl stále obavy, abych trup nepoškodil a neproděravěl.
Vrtuli jsem zkoušel různých typů, ale nejlépe se osvědčila černá SF E-Prop 7x5 z Hobbycity.
Servo výškovky bylo původně HTX 500, ale občas zazlobilo a při jednom letu odešlo úplně. Naštěstí zůstalo v neutrální podobě a tak se mi povedlo řízením křidélky a prací s planem bez jakýchkoliv následků přistát. Jiné pěti gramové servo jsem doma neměl, a tak do modelu putovalo 9 g servo E-flite.
Model jsem nejprve provozoval na 40 MHZ, anténa vlající za modelem byla na letovvých vlastnostech trochu znát. Po přechodu na 2,4 GHz doostal model miniaturní 4 kanálový přijímač Assan, spolu s elinminací občasných záškubů se u tohoto modelu pozitivně projevila i absence dluhé antény.
Během provozu modelu bylo potřeba zpevnít křidélka, která se díky měkkosti EPP začala postupně různě prohýbat a deformovat a při každém létání tak bylo nutné trochu trimovat. Po zpevnění uhlíkovými tyčkami tento problém prakticky vymizel.
Celkově jsem s modelem velmi spokojen. Na tak malého prcka má slušné letové vlasnosti, které lze využít i v mírném větru. Letadlo velmi pěkně vypadá v letu díky oranžovo - hnědé kamufláži.


Základní parametry modelu (dle výrobce):


508 mm


480 mm


115-135 g



Komponenty osazené v modelu:
El. motor hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1700kv


Kv: 1700rpm/v
Best Load: 8.4A
Max current: 9.2A
No Load Current: .5A
Suggested Lipo: 2 cell 7.4v
Thrust: 400g+
Suggested Prop: 8x3.8

Regulátor TURNIGY Plush 10A 9gram


Cont Current: 10A
Burst Current: 12A
BEC Mode: Linear
BEC : 5v / 2A
Lipo Cells: 2-4
NiMH : 5-12
Weight: 9g
Size: 27x17x6mm
Ovládání výškovky i křidélek servo 7,5g E-Flite: microservo S-75
Size : 23 x 12 x 24 mm
Voltage : 3v ~ 6v
Weight: 7,5 g
Speed : 0.12 sec/60(4.8V)
Torque : 1.17 kg-cm