čtvrtek 8. ledna 2009

STINGER

Stinger je malý dynamický elektrolet určený pro rychlostní létání z produkce Topmodel CZ. Pořídil jsem si jej v květnu 2008. Pro osazení jsem volil kompletně čínské komponenty z hobbycity, které se mi velmi osvědčily. Stavba modelu byla rychlá, nejpracnější bylo správné přilepení výškovky při současném zajištění správného chodu ovládacího táhla, které vede směrovkou k servu, osazenému v kořeni směrovky.

Základní parametry modelu (dle výrobce):

950 mm

760 mm

0,5-0,6 kg

13,5 dm2

37-44,5 g/dm2
Fotogalerie mého STINGERA.

V modelu používám baterie LiPo 3S 2100 mAh. Změřený odběr na zemi je 22 A. Stinger létá velmi svižně (pro mne až moc), nejvíce rizikovým okamžikem je start. Použitá vrtule z malých rychlostí zvyšuje jen pomalu rychlost letu (což je i případ hodu z ruky) a navíc má model poměrně malou příčnou stabilitu. Asi při šestém letu hned po odhození modelu závan větru model naklonil a než jsem stačil rukou po hodu chytit pravý knipl a vyrovnat, byl model na zemi. Mimo zlomené vrtule se objevilo několik, naštěstí snadno opravitelných, prasklin na trupu. Po této zkušenosti, jsem si na levý knipl namixoval ovládání křidélek, abych hned mohl ovládat křídélka. Jakmile se model "chytí" a začne stoupat, mix vypínám.
Letové časy při mém létání (chvíli rychle a pak stáhnout plyn a "vzpamatovávat se") jsou do 15 minut. Při slabém větru (cca 3-4 m/s) překvapivě dobře plachtí a málo opadává.
Edit duben 2009:
Stinger skončil svou kariéru zarytý čumákem až po křídlo v louce. Motorek s vrtulí pokračovaly někam ještě hlouběji pod zem a vůbec se mi jej nepodařilo vydolovat. Důvod havárie: pokus o nastavení mixu křidélek pro zvýšení rychlosti letu.
Doma jsem zkusil naprogramovat mírné přizvednutí křidélek, abych vyzkoušel, zda to zvýší rychlost letadla. Přestože jsem doma mix několikrát zkoušel, s největší pravděpodobností se však levná HXT 900 serva při zapnutí mixu v letu každé nastavilo do trochu jiné polohy. Jen tak si vysvětluji, že při zapnutí mixu ve vodorovném letu ve výšce cca 50 m přešlo letadlo okamžitě do vývrtky kolmo do země. Pokusil jsem se ještě mix vypnout a vyrovat, ale nezvládl jsem to a model se zaryl svisle do podmáčené louky. Trup se rozlámal. Křídlo zůstalo v celku, ale ve střední části kolem kotvení do trupu se výrazně poškodilo. Prostě na odpis.





Komponenty osazené v modelu:
El. motor TURNIGY HXT 2835 (380S) 2700kv Brushless Inrunner

Speed: 2700kv
Voltage Range: 6~12v
No Load Curr: 1.2A
Max Load: 35A
Diameter: 28.2mm
Length: 37mm
Shaft Diameter: 3.2mm
Shaft Length: 12mm
Weight: 102grams
Regulátor TURNIGY Plush 40amp

Cont Current: 40A
Burst Current: 55A
BEC Mode: Linear
BEC : 5v / 3A
Lipo Cells: 2-6
NiMH : 5-18
Weight: 33g
Size: 55x28x13mm
Vrtule 4,7 x 4,7

Vrtule GRAUPNER SPEED 4,7 x 4,7
Vrtulový kužel 30 mm
GRAUPNER PRECISION SPINNER
Ovládání křidélek zajišťují serva 9g HXT900

Size : 21x12x22 mm
Voltage : 3v ~ 6v
Weight: 9g
Speed : 0.12 sec/60(4.8V)
Torque : 1.6 kg-cm
Working Temp : -30C~60C
Teflon Bushing, 15cm wire, coreless motor
Výškovku ovládá servo 5g HXT500

Size : 22.9x11.4x22 mm
Voltage : 3v ~ 6v
Weight: 5g
Speed : 0.10 sec/60(4.8V)
Torque : 0.8 kg-cm
Working Temp : -30C~60C
Teflon Bushing, 15cm wire, coreless motor