čtvrtek 7. července 2011

GEM - první havárie


Tak a mám za sebou první havárii GEMa. Došlo k ní při létání v Krásné Hoře. Při druhém letu jsem si zkoušel poletování na rychlost. Ve vodorovném letu, tak vždy na 70% plynu. Když jsem měl nalétáno na baterii cca 4 minuty, tak jsem se rozhodl přistát a s přesvědčením, že je v baterce energie ještě tak na 30 s letu. Po celou dobu létání bylo prakticky bezvětří a tak jsem předpokládal, že přistání bude stejně hladké jako to první. Nalétl jsem trochu vysoko, ale při vytažení klapek začal model pěkně zpomalovat a klesat a tak už jsem očekával jen klidné sednutí. V tom začal foukat proti směru letu lehce zprava. Model se zvedl rázem tak o 2 metry a bylo zřejmé, že za těchto podmínek už nestačím bezpečně naklesat před koncem louky a vletěl bych do křoví nebo menších stromků na jejím okraji. Rozhodl jsem se tedy nastoupat a přistání zopakovat. Zatáhl jsem klapky a spustil motor. Model se hned zvedl pod úhlem tak 45° a začal stoupat. V tom ale bez jakéhokoliv varování vypnul regulátor. Model okamžitě ztratil rychlost, převážil se na příď a začal pro ztrátu rychlosti padat z výšky cca 8 metrů. K tomu se stočil doleva ke keřům podél kraje louky. Přes plně přitaženou výškovku se mi pouze podařilo kousek nad zemí svislý pád trochu vyrovnat a model spadl do vysoké trávy a začínajících keříků. Když jsem přiběhl  namísto, nejprve jsem s úlevou zjistil, že model pořád drží pohromadě a není na několik kusů. Pak začalo sčítání škod:
  • trup získal asi 3 cm dlouhou prasklinku na spodku cca v místech, kde začínají křídla
  • lem otvoru kabiny je na několika místech lehce odštípnutý (kosmetická záležitost)
  • uvnitř trupu utržený regulátor (jinak nepoškozen) a utržené překližkové lože pro baterii 
  • zcela zohýbané hliníkové šrouby připevnění křídel, v křídlech poškozené otvory pro šrouby (prakticky došlo k jejich zvětšení na jednou tak velké), částečně odlepeno kořenové žebro jednoho křídla v jeho zadní části 
  • všechna serva, motor a elektronika bez poškození
Takže nakonec vcelku snadno opravitelná poškození. Mohlo to dopadnout mnohem hůře. Přestože působí GEM trochu křehce, je lehký a na křídlech se deformací otvorů pro šrouby vytvořily deformační zóny, takže nedošlo k prasklinám ale jen protlačení otvorů.
Poškození určitě půjdou opravit. Poučením je, že vzhledem k vrtuli 12x9 je odběr při rychlém létání i bez plného plynu dost velký a 4 minuty chodu motoru je tak maximum, co lze z bateri dostat.