neděle 19. října 2008

Filip dolétal

Tak jsem vlastní blbostí zničil Filipa.
Šel jsem létat na nové místo, pěknou louku za Průhonickým parkem. Všiml jsem si jí včera, když jsme byli na rodinné procházce v parku. Louka má tvar obdélníka, asi tak 350 x 80-100 m, orientace delší strany jihozápad - severovýchod. Jedna z mála travnatých ploch v okolí Šeberova, o které vím a v jejímž těsném okolí nevedou dráty VN. Podél severovýchodní strany louky je asi z poloviny délky řada několika nižších stromků a za nimi dva malé domky
Když jsem s dětmi přijižděl na místo, už na louce byla zaparkována dvě auta a zkoušeli tam manévrování s padákem nebo co to vlastně dělali. Nevyznám se v tom, ale vždy při malých závanech větru (foukalo tak chvílemi max 3 m/s) běhali s padákem proti větru a možná se tak metr nadnesli - jeden držel lana a druhý byl k padáku přikurtovaný. Odjel jsem i s autem k východní straně louky. Tím jsem udělal první krok k následují katastrofě.
Šel jsem do vzduchu a držel se ve východní části louky. Létalo to krásně, po dvou měsících jsem měl v roce zase pořádné éro. V poslední době jsem létal skoro výhradně s BF109 a asi dvakrát se Stingrem. S dětmi jsem nic jiného nezvládl, jenom vyběhnout na pole pod námi. A tam je teď strniště do kterého si netroufám něž přistát s modelem z EPP.
Pěkně jsem si užíval, parádní byly dlouhé průlety s rozjetým Filipem tak 2 m nad zemí. Měl jsem i nějaké diváky, vyptávali se na letadlo a tak. Prostě pohoda. Po chvíli odjeli i lidé s padákem. Měl jsem pro sebe celou louku. Létal jsem dost dynamicky asi 35 minut, mírný větřík pěkně nadnášel. Pak skoro zapadlo slunce a začalo se ochlazovat. Hlavně kvůli dětem jsem se rozhodl to ukončit a jít na přistání. Chtěl jsem si zkusit přistát s co nejjemnějším dosednutím. Proto jsem si řekl, že si naletím dál a budu se z větší dálky přibližovat a pěkně dosednu. Chyba!
Posední snímek FilipaNalétával jsem podél okraje louky a najednou se mi zdálo, že letím za stromem. To je blbost, problesklo mi hlavou, už je fakt špatně vidět. A vtom rána a letadlo mi zmizelo v zahradě za domem z dohledu. Byl jsem jak opařený. Absolutně jsem netušil, že jsem tak daleko. Dosud přihlížející diváci se dočkali "efektního" závěru vystoupení. Rychle svolat děti a na místo činu, spíše dopadu. Za asi 2 m vysokým plotem z plných prken jsem škvírami zahlédl na zemi poskládané části Filipa. Napral to do sušáku prádla z ocelových trubek. Letadlo bude na odpis, šlo mi hlavou. Ostatně to jsem předvídal již podle rány, kterou let končil.
Domek vypadá opuštěně, zvonek nikde, naštěstí žádný dobrman v dohledu. Takže nějak přes plot, ale vypadá pro mne dost neslezitelně. Všiml jsem si, že vedle u sousedů je někdo doma. Pán byl velice ochotný, když zjistil že vedle na zahradě skutečně leží letadlo. Asi jsem i vypadal dost zničeně a v kombinaci se Zuzankou a Martínkem za mnou i neškodně. Přinesl štafle a přes nižší plot mezi sousedy jsem přelezl a přinesl letadlo zpět. Pán ješte popovídal o tom, jak (tuším) vnuk létá s vrtulníkem a jak pro něj byli u Pecky. Vrtulník stál co moje zničená baterka (pokud si to dobře pamatuju). Ještě zavolal vnuka, cca 10 let, aby se podíval. Pak mi popřál hodně úspěchů při obhajování koupi nového letadla u manželky a děti poučil, že musí mamince říci, aby tatínkovi nové letadlo povolila. Byl to opravdu hodný a znalý pán.

Příčiny nehody:
Mimo mé vlastní hlouposti zhoršující se viditelnost, kdy po předchozím sledování modelu vesměs proti obloze, jsem nerozeznal všas kde letí (to jsem nerozeznal až do nárazu). K tomu určitě přispělo, že jsem v poslední době létal jen s malými letadly, a tak jsem měl v hlavě zafixovány špatné rozměry a Filip se mi zdál dost velký, tedy blízko.
Škody:
Filip na je odpis. Jsou zničeny náběžky u obou křídel, do obou narazily trubky. Zdeformovaná místa jsou dost hluboká a široká. To opravit neumím (Filip má jádro křídel polystyren, pak dýha a potah). Trup je ještě více popraskaný kolem kabiny, včerejší opravu jsem si mohl odpustit. Kryt kabiny se ztratil. Baterie Dualsky 4S 3700 mAh v přední části zcela zdeformovaná, dále nepoužitelná. Částečně zdeformovaný turbokužel, asi to vzal také o trubku. Elektronika přežila, překvapivě funguje i motor a nezdá se, že by se hřídel nějak zkřivila.