sobota 18. října 2008

Oprava Filipa

Konečně jsem se donutil a našel čas na opravu Filipa. Bude to už dva měsíce, co mi při přistání zavadil křídlem o nějaký vzrostlý bodlák (nebo co to vlastně bylo) a nepěkně se zarazil čumákem do země. Škody byly následující:
  • zlomený bukový pojistný kolík levého křídla + přeražený polyamidový šroub
  • popraskaný trup v okolí otvoru kabiny. Pěkný lem otvoru kabiny vzal v několika místech za své.
K opravě jsem se chystal dobu, ale nějak se mi to toho nechtělo. Hlavní důvod byl ten, že mě štvalo dívat se na poškozený, do té doby perfektní a krásný trup. No, včera jsem to přemohl.
Začal jsem opravou zlomeného kolíku v křídle. Kupodivu to šlo dobře, postupně jsem vyvrtal do zlomeného kolíku díru a zvětšil ji až na požadované 4 mm. Začal jsem vrtat malým vrtákem ve frézce, moc to nešlo, tak jsem vzal akumulátorový šroubovák a bylo to hned. Pak už jen uříznout kousek bukové kulatiny průměru 4 mm a zalepit. Po opravě je křídlo jako nové.
Trup byl horší. Po bádání co s tím, jsem praskliny zaplnil několika vrstvami epoxidu. Zevnitř trupu jsem pak do vrstvy epoxidového lepidla vtlačil kousky skelné tkaniny. Není to sice asi úplně ideální, ale zdá se, že to funguje. Jasně je cítit na omak zpevnění trupu.
Po ztuhnutí epoxidu (použil jsem pětiminutový) jsem přesahující části nad prolis pro kryt kabiny odbrousil frézkou. V dalším kroku chci vyzkoušet, jak se to bude chovat za letu a hlavně při přistání. Pokud to bude OK, zkusím opravená místa frézkou trochu vyleštit a pak přetřít barvou. To ale až někdy jindy.