pondělí 20. října 2008

Po práci s BF109

Abych si spravil trochu náladu po včerejší katastrofě s Filipem, šel jsem si po práci zalítat s BF109. Martínek vyrazil se mnou, Zuzka opět zůstala doma - chtěla být u Pavlíka.
Mimo cíle dokázat si, že ne vždy se vracím domu s troskami, jsem chtěl i vyzkoušet úpravy provedené minulou neděli.
Při posledních letech se začala prohýbat křidélka v okolí uchycení pák. Při ovládání se dobře pohybovala jen část křidélek poblíž páky, od poloviny délky se křidélka skoro nehýbala. Výrazněji se to projevovalo na pravém křidélku, prolis oddělující křidélko je u něj tužší. Bylo mi divné, proč musím znovu a znovu trimovat, než jsem přišel na to, co se děje. Nápravu jsem provedl vyztužením odtokové hrany křidélek uhlíkovou tyčkou průměru 1 mm. Osvědčilo se, křidélka se pohybují po své celé délce, řízení je přesnější a letadlo lépe reaguje.
Druhou úpravou bylo osazení vrtule GWS 6x5 (zakoupeno u Pecky při nedělním nákupu v Hypernově). V dnešním skoro bezvětří to letělo pěkně, na 1/2 plynu slušná rychlost (maketová), chybí ale tah. I při plném plynu nemá vrtule dost tahu, to se projevilo při občasném závanu větru, letadlo proti němu ihned výrazně ztratilo rychlost. Doba letu cca 11 minut, stejně jako s vrtulí 7x5.
Závěr:
Ve bezvětří je vrtule 6x5 dobrá, chod pohonné jednotky je tišší, rychlost v horizontálním letu asi o trochu vyšší než s vrtulí 7x5 (vyšší otáčky). Akrobacie je horší, chybí tah, ani na plný plyn nelze trvale stoupat svisle vzhůru což při použití 7x5 lze. Při vypnutí motoru to alespoň trochu klouže, s vrtulí 7x5 jde po vypnutí motoru k zemi. Pro klidné létání kolem hlavy v bezvětří je 6x5 alternativa, jinak 7x5 je univerzálnější.