pondělí 9. února 2009

Přechod na 2,4 GHz

V místech, kam chodím létat, mě minulý rok opakovaně trápilo rušení v pásmu 40 MHz. Jednoduché přijímače (HFS05) se s tím neumí vyrovnat a škubání bylo vždy poměrně značné a nebezpečné. Přijímač MZK Penta má sice funkci failsave, ale i opakovaný nástup této funkce mi docela létání kazil. Tak jsem se rozhodl něco s tím podniknout. Logickým krokem je přechod na 2,4 GHz.
Rozhodl jsem se pro systém Assan, jeho cena je poměrně příznivá a to i přes současný růst kurzu dolaru.
Objednal jsem do své MX16s universální konverzní modul a na vyzkoušenou nejmenší 4 kanálový přijímač. V pátek 6.2. vše konečně dorazilo (objednáno 21.1. - trvalo to déle, byl v tom ale čínský Nový rok).
Hned večer jsem se do zprovoznění Assanu pustil. Dopředu jsem si postup nastudoval, přesto jsem se asi stokrát přesvědčoval, že se chystám přestřihnout správné kablíky. Když jsem se k tomu s tlukoucím srdcem konečně odhodlal, bylo propojení modulu s vysílačem snadné. Pak jsem s ještě otevřeným vysílačem provedl první zkoušku. Zapnout - a vše se zdálo OK, modul rozsvítil červeně diodu, pak se rozsvítila zeleně a ozvala se signalizace (delší pípnutí). Poté jsem zkusil přejít do režimu připojování nového přijímače (binding). Poprvé jsem po zapnutí vysílače nezahýbal kniplem 2. kanálu dostatečně rychle. Je potřeba s ním zahýbat ještě když červeně svítí dioda, vysílací modul začne také pípat.. Podruhé se to povedlo, zapojil jsem přijímač. Ten také rozblikal červeně diodu a po asi 2 s se na přijímači i modulu trvale rozsvítily zeleně diody a vysílač přestal pípat. Testuji pohyb serv a vše to FUNGUJE.
Ještě jsem zkoušel funkce failsave a rychlost navázání spojení. Po vypnutí vysílače asi za 1 s skutečně nastaví přijímač vše tak, jak bylo při zapnutí - tedy obvykle serva do nulových poloh a plyn na nulu. Po zapnutí přijímače trvá obnovení spojení asi 5 s - je to čas od zapnutí spínače vysílače do doby než začne přijímač reagovat na povely. Příjemné je, že modul Assanu funguje hned bez nutnosti potvrzovat zapnutí vysílacího modulu ve vysílači (stačí tedy skutečně jenom vysílač zapnout). Po úspěšném vyzkoušení systému jsem ponechal vlastní zabudování modulu a antény na další den.
V sobotu jsem začal s fyzickým zabudováním modulu do vysílačky. Nejprve však bylo nutné vyřešit co se signalizační diodou, osazenou v modulu. Odstřihl jsem ji z tištěného spoje, připájel jsem k modulu třížilový servokabel a na jeho konec zpět připájel diodu. Do krytu vysílačky jsem nad firemní označení Graupner vyvrtal pomocí frézky malý otvor a postupně jej rozšířil na průměr diody. Do otvoru jsem zasadil diodu a zajistil trochou transparentního Chemoprénu. Pak jsem z plastové desky vyřízl podložku, která po zalepení do krytu vysílačky drží novou anténu. Původní FM modul jsem ponechal, zcela jej odpojil a využil pouze jako mechanický prvek pro upevnění modulu Assan ve vysílačce. Našrouboval jsem anténu, uvnitř propojil s modulem a tím bylo hotovo.
Zbývají jen praktické testy, ke kterým jsem se s ohledem na venkovní počasí a moje nachlazení nedostal. Snad brzy.
Pár fotografií z přestavby a výsledek je zde.