sobota 26. září 2009

Shaft a Adrenaline Rush - dopolední létání

Ráno jsem se vydal s Shaftem a Rushem zase na pole. Bylo krásné slunečné ráno, teplota asi 14°C, skoro bezvětří.
Shaft bez problémů odstartoval po obvyklém asi 10 metrovém rozjezdu. Dnes jsem chtěl trochu více prozkoumat letové schopnosti. Obratný Shaft tedy je, přemet při plné výchylce je tak malý, že si skoro "šlápne" na ocas.
Celkově létá pomalu a ani na plný plyn se moc nerozhýbe. S použitou vrtulí 8 x 7 a osazeným motorem ale není schopen trvalého svislého stoupání. Budu se muset nad zamyslet nad úpravou pohonu, chce to větší (silnější) vrtuli (zkusím 10 x 5) a možná bude nutno vyměnit motor za méně obrátkový. Použitý 1400 ot/V nebude zřejmě nejlepší volbou.
Rozhodně jsou ale letové vlastnosti dobré, letadlo přesně dělá co po něm chci (takže obrovská rezerva v mých rukou) a i s použitým pohonem jsem si velmi pěkně zalétal. I přistání se povedla (jedno v polovině létání) a druhé na konci. Už jsem při nich ani nebyl tak nervózní. Doma jsem přidal jednu smyčku gumy na odpružení podvozku a je to ono. Pruží dostatečně a letadlo se tak neprosedá. Celkem jsem nalétal 15 minut, pak jsem to už raději ukončil (doma jsem pak dobíjel 1850 mAh). Se svou starou baterií Wancel jsem raději létat ani nezkoušel, umí max 12 C což je při její kapacitě tak 25 A, ale vzhledem k jejímu stáří to bude mnohem méně. Takže po vyladění pohonu raději pořídím ještě další slušnou baterii s kapacitou nad 2000 mAh.
Pak šel do vzduchu Rush, dva pohodové lety v délce slabých 10 minut. Vzhledem ke klidu ovzduší jsem ho prohnal i kousek nad zemí - parádní rychlé průlety. Moc příjemné.
Zajímavé je, že do baterií o jmenovité kapacitě 460 mAh teď pravidelně dobíjím až 550 mAh. Přičemž napětí vybitých článků bývá obvykle mezi 3,3 až 3,5 V a články v jedné baterii se po vybití liší jen o několik setin voltu, tzn. že dobíjená kapacita by neměla vznikat zkreslením vlivem činnosti balancéru. Tak to vypadá, že jejich kapacita se opravdu zvětšila.