pátek 26. srpna 2011

FunJet - zálet

Na prodloužený víkend jsme odjeli do Hory a já s sebou vzal FunJeta s nadějí, že ho zalétám. A tak jsem dnes dopoledne šel na věc. Sice bylo od rána vedro (slibovali nejteplejší den léta což se nakonec ukázalo pravdivé), ale dopoledne to ještě šlo vydržet. Nejprve jsem musel najít místo, kde půjde zálet provést - tedy dostatečně velkou louku nebo pole. Louka, kam obvykle chodím nebyla pro toto letadlo vhodná. Je úzká a navíc sem znovu zemědělci navezli velký stoh slámy (ten jsem minulý rok "otestoval" se Siriem). Po chvíli ježdění autem po okolí jsem objevil pole, kde je letos zasetý jetel a dokonce části zůstaly pouze zatravněné. Skoro ideální prostor. Bral jsem s sebou rovněž Rushe, že si jako nejdříve nový letový prostor trochu osahám s již zažitým letadlem. Ale rostoucí teplo mě přimělo jít do vzduchu rovnou s FunJetem.
Před letem jsem ještě trimem přitáhl křidélka o doporučené cca 2 mm nahoru.
Četl jsem na internetu hodně o problémech se startem- rotací a stáčením modelu způsobeným reakcí vrtule a malým rozpětím křídel. Proto jsem s ohledem na poměrně velkou vrtuli 7x5 dal jen asi 50% plynu a poměrně prudce vyhodil tak pod úhlem 30° vzhůru. V první vteřině to vypadalo, že model poletí spořádaně a bez rotace ale o chvíli později se začal dost rychle stáčet a klonit doleva. Přestože jsem to čekal, měl jsem co dělat. Po srovnání jsem přidal plyn a model dost prudce začal stoupat a za moment jsem narazil na další problém - totiž sledovat orientaci modelu, kam a jak vlastně letí. Po chvíli jsem přišel na báječnou vlastnost FunJetu - i když je to především rychlostní model může letět značně pomalu a není při tom nestabilní. A tak jsem začal poletovat s pákou plynu tak na 20% výchylky a začal si zkoušet jak se model chová a číst ze siluety jak a kam letí. Pro orientaci se ukázala velmi dobrá bílá barva horních konců křídel. Vždy, když zasvítila při obratech, jsem získal jistotu, že přesně vím jak je model orientovaný.
Přes první pocity, že se ta mrška řídí špatně a že to pro mně bude utrpení jsem velmi rychle získal pocity přesně obrácené. Naopak, po snížení přehnaně vysokých výchylek křidélek nahoru,  je pilotáž velmi příjemná. Model letí přesně tam kam ho pošlu, při nižších průletech, kterých jsem se brzo odvážil, jsem měl stále pocit přesného a bezpečného ovládání. Prakticky se žádným modelem a v takové rychlosti (samozřejmě nesrovnávat s borci, kteří létají hodně přes 200 km/hod - proti nim jsem se jen tak plížil) jsem se tak brzo neodvážil tak blízko k zemi. Prostě jsem si dost brzo začal let užívat. Pak začal lehce slábnout tah motoru a byl čas na přistání. S vypnutým motorem jsem krásně doplachtil tak 25 m od sebe a pěkně sedl do jetele. Pak jsem na vysílačce zjistil čas chodu motoru 20 minut - no není se co divit vhledem k malému plynu, který jsem používal skoro celou dobu letu.
Při druhém startu jsem dal trochu méně plynu, abych snížil stáčení modelu. Výsledkem bylo, že model klesl skoro k zemi a vybíral jsem to jen tak tak. Pak už jsem létal především nízké průlety kolem sebe, klesal jsem místa tak na 1,5 m od země. Létal jsem vesměs tak na 30% plynu, občas jsem trochu přidal a vyzkoušel svislé stoupání či nějaký ten obrat. Po 15 m došla baterka a opět bezproblémové přistání.
Poslední let už bylo dost vedro a těšil už jsem se do stínu. Bezvětří, které do té doby bylo, vystřídal nárazově pofukující slabý vítr. Při pomalém letu to s FunJetem trochu cvičilo, ale po zvýšení rychlosti se zase uklidnil. Nízké průlety byly i při občasném fouknutí bezproblémové. FunJet při nich vypadá báječně. Tento let byl nejkratší, přece jenom jsem byl už trochu odvážnější při práci s plynem a proto trval 13 minut. Na plný plyn jsem ani nezkoušel létat, přidáním plynu tak nad 50% totiž už rychlost moc neroste. Pouze model razantněji stoupá. Pro větší rychlost bude nutný jiný motor.
FunJet je poměrně náročný na pilotáž, musí se opravdu bedlivě sledovat a občas jsem na chvilku ztratil jistotu, kam nebo v jaké poloze letí (rychlost s jakou jsem se vždy opotil moc s panujícím vedrem nesouvisela). Letí však přesně tak, jak ho člověk řídí a neobjevil jsem zatím žádné záludnosti. Je dobře ovladatelný i při malých rychlostech, reaguje však samozřejmě  hůře, protože křidélka nejsou obtékána dostatečně rychle vzduchem a nepomáhá ani vrtule, protože je v tlačném uspořádání na konci modelu. Pokud s tím ale člověk počítá není problém ani pomalý let a jemné přistání.
Vracel jsem se opravdu spokojený, nedivím se popularitě, kterou FunJet má. Už se těším na další lety.