středa 31. srpna 2011

Nový pohon pro FunJeta a první let


Z Číny přišel nový pohon pro FunJeta - Turnigy 2836 3200 ot./V, maximální proud není na stránkách Hobbycity uveden, Drive Calculator udává 55 A. Na zkoušku jsem objednal i superlevný regulátor Birdie 50A (trvalý proud 40 A, krátkodobý 50 A, BEC 3A - cena ). Regulátor je výrazně větší než Turnigy Plush se stejnými parametry a to z důvodu použití poměrně velkého žebrovaného chladiče. Hmotnost je prakticky stejná.
Motorek jsem osadil do trupu, příjemné jsou poměrně tvrdé přívodní kablíky motorku - jsou pro červenou řadu Turnigy charakteristické a dobře se s nimi pracuje - naohýbají se do potřebného tvaru a drží. Měkké vývody u jiných motorů při vedení poblíž pláště neustále hrozí nebezpečím, že se pláště dotknou a dojde k jejich prodření a následně zkratu. Prodloužil jsem přívodní kabely k regulátoru (jsou kratší než bývá zvykem u jiných značek - asi také důsledek nízké ceny) a osadil do trupu. Polohu jsem zafixoval lepenkou - pro běžné létání to bude stačit a při větším nárazu má alespoň co povolit.


Při nasazování unašeče se objevil problém - motorek je určený pro EDF a tak má hřídel průměr 3,17 mm. Doma jsem měl jen unašeč na 3 mm  osu, ale docela natlačit na osu šel i když jako trvalé řešení to nepůjde. Tak jsem jenom vyzkoušel zda vůbec motor a regulátor běží. Vše se zdálo OK, s vrtulí APC E 5,5 x 4,5 byl maximální odběr 55 A. To je dost. Proto jsem druhý den t.j. ve středu 31.8. zakoupil jak správný unašeč tak ještě vrtule APC E 4,75x4,75 a 4,5 x 4,2. Doma jsem hned po příchodu z práce nasadil na nový unašeč vrtuli 4,75 x 4,75 a běžel model vyzkoušet.

Před prvním startem jsem vyzkoušel chod motorku, zdálo se mi že při vyšších otáčkách není běh čistý, jakoby trochu vynechával. Bohužel jsem tomu nevěnoval moc pozornost a model hodil. Tah včak byl nedostatečný a model po odhodu začal klesat. Po přidání na plný plyn se to skoro ještě zhoršilo, model jenom získal rychlost směrem k zemi. Náraz byl naštěstí naplocho, takže jsem jsme si po prohlídce trupu mohl pogratulovat k nápadu zespodu jej olaminavat. Delší, ale mělký škrábanec od nějakého kamene, zachytil laminát, nedošlo ani k jeho proražení. Když jsem se uklidnil, že škoda není vlastně žádná, udělal jsem další chybu. Bez kontroly motorku a jeho uchycení jsem se pokusil o další start. Plný plyn a šup s  ním do vzduchu. Tentokrát se po pár metrech ozvalo lupnutí, model ztratil zcela tah. Přistání bylo do mnohem měkčí než první, trefil jsem se na vrstvu slámy. Z vrtule však zbyl jen střed, oba listy byly uražené, motorek se uvolnil a zasunul se do trupu až jak mu dovolil unašeč vrtule. Přívodní kabely byly částečně namotány na plášti motorku.

Doma jsem vše rozebral a zjistil škody. Vlastně mimo vrtule žádné, jenom na přívodních kablících k motoru byla v několika místech skoro prodřená izolace což jsem nakonec opravil elektrikářskou lepenkou (původně jsem uvažoval se smršťovací bužírkou, ale přívody by pak už byly asi moc tuhé).
Proč a jak k tomu došlo? Po dalších zkouškách s motorem a regulátorem jsem zjistil, že regulátor zřejmě nestíhá vysoké otáčky motoru a v důsledku toho dochází k jakýmsi vibracím motorku. Ty způsobily uvolnění nedostatečně utažených šroubků držících motorek k motorové přepážce (ta má otvory umístěny tak, že lze použít pouze dva šroubky, pokud bych chtěl použít čtyři, musel bych do ní vyvrtat další a to se vzhledem k jejímu plastovému provedení bojím). Uvolněný motorek pak "zajel" do trupu, o okraje motorového lože se urazily listy vrtule a roztočený motorek pak na sebe namotal přívodní kablíky.
Motorek i regulátor jsem osadil znovu na svá místa, rozhodl jsem se ještě jednou vyzkoušet Birdie, protože s vrtulí 5,5 x 4,5 měl doma při zkouškách hladký chod bez vibrací.